EVIN Nonprofit Zrt.

Új korszak kezdődik Erzsébetváros helyiséggazdálkodásában  

Átláthatóbb, közösségibb és hatékonyabb ingatlanhasznosítás 2025. május 1-jétől  

2025. május 1-jétől jelentősen átalakul Erzsébetváros önkormányzati tulajdonú, nem lakás céljára szolgáló ingatlanjainak hasznosítása. A Képviselő-testülete április 29-i ülésén elfogadta az új szabályozást, amely részletesen meghatározza a bérbeadás elveit, a támogatott és tiltott tevékenységi köröket, valamint a bérleti díjak kiszámításának módszertanát.  

Az új helyiséggazdálkodási keretrendszer célja, hogy rugalmasabb, közérthetőbb és igazságosabb módon működjön az önkormányzati ingatlanvagyon hasznosítása, figyelembe véve a helyi közösségi érdekeket, a városképet és a gazdasági fenntarthatóságot.  

Mi változik? – Átfogó reform egy döntésben  

A most elfogadott határozat nem csak új bérleti díj számítási rendszert vezet be, hanem megszünteti az eddig hatályos öt különböző képviselő-testületi határozatot, melyek korábban párhuzamosan szabályozták az egyes részterületeket. Ezáltal megszűnik a jogi széttagoltság, egységes, átlátható szabályrendszer jön létre.  

A reform célja többek között:  

  • A közérdekű, értékteremtő és helyi közösséghez kötődő tevékenységek előnyben részesítése.  
  • Az üres helyiségek számának csökkentése, kihasználtságuk növelése.  
  • A bérlői beruházások ösztönzése a helyiségek műszaki és esztétikai fejlesztésére.  
  • A tevékenységi körhöz és ingatlan-övezethez illeszkedő differenciált bérleti díjak meghatározása.  

Támogatott és nem támogatott bérlők  

A határozat tizenkét támogatott tevékenységi kategóriát határoz meg. Ezek a közösségi értéket képviselő, nem profitorientált vagy a helyi identitást, kultúrát, szolgáltatásellátást erősítő működési formák.   

Támogatott tevékenységi kategóriák  

  1. Művészeti- és kulturális szolgáltatást főtevékenyégként végző  
  1. Színházművészeti tevékenység  
  1. Oktatás, képzés, nonprofit információnyújtás  
  1. Művészeti- és kulturális kiegészítő szolgáltatások, melyeket a főtevékenység mellett végeznek  
  1. Karitatív, közérdekű, közhasznú egyesületi, alapítványi tevékenység  
  1. Hiánypótló helyi szolgáltatások – „15 perces város” elv szerint.   
  • Akkor adható, ha unikális, egyedi, a kerületben összesen egy, az adott profilba tartozó kereskedés/szolgáltatás található/jön létre. Újabb hasonló profil betelepülése esetén az első ilyen betelepült profilnál megmarad a kedvezmény  
  1. Erzsébetvárosban legalább három éve bejelentett lakóhellyel rendelkező magánszemély, vagy erzsébetvárosi telephellyel alapított szervezet, ha a szervezet székhelye a helyiség pályázat időpontjában is Erzsébetvárosban található   
  1. Zsidó tematikájú kereskedések, szolgáltatások  
  1. Sport, szabadidő, rekreációs szolgáltatás, kereskedés  
  1. Kávézó, teázó, cukrászda (melegkonyha nélkül)  
  1. Állami egészségügyi, szociális, rendfenntartási és egyéb közfeladatellátás  
  1. Önkormányzat 100 %-os tulajdonában lévő, vagy közfeladatot ellátó gazdasági társaság, intézmény  

Ezeknél a tevékenységeknél az önkormányzat akár 60-70%-os bérleti díjkedvezményt is biztosíthat, különösen a kevésbé frekventált övezetekben vagy akcióterületeken.  

Ezzel szemben tiltott tevékenységi körök közé tartoznak:  

  • Szexuális vagy erotikus szolgáltatás vagy termék forgalmazása  
  • Italkimérés, kocsma, alkoholt árusító zenés-táncos szórakozóhely  
  • 0–8 óra közötti alkoholfogyasztással járó tevékenységek  
  • Politikai célú tevékenység Belső-Erzsébetváros utcafronti helyiségeiben  
  • Airbnb, hostel, munkásszálló vagy nem minősített szálláshelyek  

Pályáztatás és nyilvánosság: minden helyiség online elérhető  

A rendszer támogatja az induló vállalkozásokat és a hosszú távú bérlőket is: a határozatlan idejű szerződések elsődlegesek, de lehetőség van határozott idejű bérletre is – például közfeladat ellátása esetén.  

Felújítás = megtérülés: értéknövelő beruházások támogatása 

Bérlők a bérbeadó előzetes írásbeli engedélyével saját költségükön végezhetnek felújítást, amely bizonyos esetekben beszámítható a bérleti díjba. A bérlő által igazolt, bérbeadó által elfogadott bruttó beruházási érték a havonta esedékes bruttó helyiségbérbe egyenlő részletekben legfeljebb annak 50%-a erejéig beszámítja, nagyobb beruházás esetén akár nagyobb mértékben is beszámítható az igazolt beruházás a havi bérleti díjba.  

Értéknövelő beruházásnak minősül például:  

  • portál és nyílászáró csere,  
  • villamos vagy gépészeti rendszer korszerűsítése,  
  • bejárat felújítása,  
  • és minden 15 évnél hosszabb élettartamú fejlesztés.  

Új bérleti díjszámítási rendszer: igazságosabb és célzottabb  

Az új szabályozásban a bérleti díjat nem csupán a négy zónába sorolt övezeti besorolás és a négy szintre bontott elhelyezkedési kategória (földszint, pince stb.) határozza meg, hanem preferencia és diszpreferencia szorzók, valamint alapterület-korrekciós tényezők is érvényesülnek.  

A rendszer figyelembe veszi:  

  • a fő rendeltetésű és alárendelt helyiségrészek arányát,  
  • a helyiség funkcióját és az abban végzett bérlői tevékenységet,  
  • valamint az akcióterületre eső kerületrészek fejlesztési céljait.  

Átmeneti rendelkezések és meglévő szerződések  

Az új szabályozás a már folyamatban lévő, el nem bírált kérelmekre is érvényes. A meglévő bérleti szerződéseknél, ha a jelenlegi díj alacsonyabb, mint az új szabályozás szerint megállapítható díj, a bérbeadó köteles szerződésmódosítást kezdeményezni.  

Közösségi érték, felelős gazdálkodás  

Erzsébetváros új helyiséggazdálkodási politikája egyszerre kíván társadalmilag hasznos, városképet formáló és gazdaságilag fenntartható működést biztosítani az önkormányzati ingatlanállomány hasznosítása során. Az új szabályozás mintát nyújthat más kerületek számára is, hiszen ötvözi a rugalmas piacgazdasági szemléletet a közösségi és kulturális prioritásokkal.  

Helyiségpályázatainkkal és -gazdálkodási irányleveinkkel kapcsolatban további tájékoztatást a helyiseg@evin.hu e-mail címünkön kaphat.  

Előző Vezérigazgatói fogadóóra